
Tarina Työniloa Oy:n takana
Yhdessä kehittämällä kohti parempaa työelämää
Yrittäjän tarina: Katri Lehto
Kun päädyin perustamaan yrityksen kesäkuussa 2022 - tiesin heti, että nimen tulee ainakin vähintään kuvastaa työniloa. Syy tähän löytyy hyvin yksinkertaisesta syystä, työilolla on aina ollut merkittävä rooli suhteessa työhyvinvointiini ja siihen, että olen kulloisessakin tehtävässäni viihtynyt. Kun johtajana tai asiantuntijana oma työhyvinvointi on ollut kohdillaan on siitä pystynyt ammentamaan myös muille. Työniloa Oy syntyi siis innostuksestani auttaa myös muita löytämään kehittämisen, kehittymisen ja työhyvinvoinnin merkitys työelämässä ja mahdollisuus löytää kullekin omat elementit hyvään työelämään.
Olen työskennellyt reilun 20 vuotta työelämän muutoksen keskellä - tarkastellen sitä erilaisista verkosto- ja työyhteisörooleista. Nämä kokemukset ovat sytyttäneet vuosien mittaan palon edistää ihmisen kokoista, riittävän hyvää työelämää, myös päätoimeni ulkopuolella. Innostus työelämän kehittämiseen on noussut myös niistä lukuisista oman työyhteisön- ja verkostojen kehittämistilaisuuksien fasilitointikokemuksista, työarjen vuorovaikutuksesta ja työnohjausprosesseista, joissa kaikissa ratkaisun avaimet ja oivallukset kulloiseenkin tilanteeseen ovat löytyneet yhdessä etsimällä.
Työelämän kokonaisuus - monimuotoisuus, monimutkaisuus ja lopulta yksinkertaisuus houkuttelee tutkimaan, arvioimaan ja kehittämään. Uskon, että työyhteisöistä löytyy paljon hyödyntämättömiä hyvän työelämän mahdollisuuksia, joihin tarjoamieni palvelujen avulla voidaan löytää ratkaisuja. Tässä ajassa hyvinvoivan työyhteisön ja positiivisen työntekijäkokemuksen merkitys on tullut näkyväksi ja onnistumisten kannalta ratkaisevaksi, pienten ja suurten muutosten äärellä. Yhdessä tekemällä luodaan toivottua tulevaisuutta ja pidetään kiinni työnilosta! Hyvä työelämä on tavoittelemisen arvoista ja jokaisella meistä on siihen mahdollisuus vaikuttaa.
Yrittäjän tarina: Jonna Heinonen
Kesällä 2021 kerroin Katrille työelämäunelmani, jos joskus perustat yrityksen, minä haluan tulla sinne töihin. Taustalla tähän tahto olla mukana siinä hyvässä työelämässä, minkä itselle oikeaksi tietää sekä tahto olla mukana rakentamassa sitä hyvää työelämää, mitä itse niin tärkeänä pitää. Se, että työssä on hyvä olla, on juuri se tunne, mitä haluan olla toisillekin mahdollistamassa ja vahvistamassa.
Muistan myötäilon ja myötäonnen tunteet, kun Katri kertoi kesällä 2022, että on perustanut Työniloa Oy:n. Se tunne, kun sai omatkin silmät loistamaan ja onnenhyppyjä aikaan. Syksyn/alkutalven 2023 aikana kun vahvistui, että pääsen mukaan Työniloon, voi tunnetta kuvata ehkä parhaiten valtavalla ilolla ja onnella. Ja innostuksella, mikä on niin suurta, että ihan aina ei malttaisi paikallaan pysyä – eikä onneksi tarvitsekaan.
Siihen, että on hyvä olla työssä, on monta vaikuttavaa tekijää; mm. kuulluksi tuleminen, sopivat vaikutusmahdollisuudet ja mahdollisuuksien saaminen. Koko työyhteisö, esihenkilöt ja johto vaikuttavat suuresti siihen, että on hyvä olla työssä. Työnilo on äärimmäisen tärkeää; se, että kokee työssä iloa, antaa niin paljon ja vaikuttaa niin itseen kuin koko työyhteisöön; työhyvinvointiin, hyvinvointiin, työilmapiiriin, työssä jaksamiseen, tulosten ja tavoitteiden saavuttamiseen. Työnilolla ja sillä, että työssä on hyvä olla, voidaan vaikuttaa myös veto- ja pitovoimaan. Aihe, mikä julkisessa keskustelussa on ollut paljon esillä.
Kaiken tämän vuoksi minulle on tärkeää saada olla yrittäjänä Työnilossa rakentamassa hyvää työelämää.
Miksi me ollaankaan tässä
Tällä videolla aloitimme somessa tyoniloa_katrijajonna LinkedInissä, Instagramissa ja Facebookissa joulukuussa 2023. Jännä nähdä mihin tämä matka meidät vie, mutta se on varmaa, että me olemme innoissamme ja koko sydämellä mukana hyvää työelämää rakentamassa!

Katri Lehto
"Be the change you want to see in the world"
Hyvän työelämän mahdollistaja, rakentaja sekä teemaan innostajana ehdottomasti osa ratkaisua!
Olen saanut olla rakentamassa ja vaikuttamassa tavoitteellisesti työyhteisöjen, yksilöjen niin esihenkilöiden kuin työntekijöiden, monialaisten verkostojen kehittämiseen ja kehittymiseen monessa roolissa - johtajana, lähijohtajana, asiakasprosessien ja asiakaskokemuksen kehittäjänä, fasilitaattorina, asiantuntijana, työyhteisön/verkoston jäsenenä/johtajana ja työnohjaajana. Kaikissa rooleissa työnilon puolella, kokemuksista ammentaen ja kyllä - jatkuvasti uutta oppien.
Työotteessani näkyy fasilitoiva ja valmentava ote ratkaisu- ja voimavarakeskeisellä näkökulmalla rikastettuna. Luotan, että osallisuuden ja yhdessä tekemisen voimalla saamme aikaan enemmän kuin osaamme tavoitella.
Kokemukseni kumpuaa koulutuksesta ja työelämässä käytännössä reilun 20 vuotta soveltaneena ja jatkuvasti uutta oppivana.
- Sivutoimisena yrittäjänä vuodesta 2022
- Työnohjausta vuodesta 2021
- Ylemmän johdon tehtävissä moniammatillisessa asiantuntijaorganisaatiossa vuodesta 2016 - jatkuu edelleen
- Esihenkilönä moniammatillisessa asiantuntijaorganisaatiossa vuodesta 2003
- Asiakasohjauksen asiantuntijatehtävissä vastuita 2002-2015
- Osaamista ja kokemusta johdon, työyhteisöjen, moniammatillisten ryhmien ja yksilöjen työnohjauksesta
- Osaamista ja kokemusta mm. muutosten, henkilöstön, työhyvinvoinnin, verkostojen johtamisesta ja kehittämisestä sekä fasilitoinnista. Fasilitoiva ja valmentava johtaminen.
- Osaamista ja kokemusta mm. monialaisesta verkostotyöstä, asiakaspalvelusta, asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämisestä, työelämän ilmiöistä, työyhteisöjen kouluttamisesta ja valmentamisesta, projektien kehittämisestä ja johtamisesta.
- Jatkuva oppiminen: Työyhteisösovittelija 2024, Työnohjaaja STOry 2023, Johtamisen EAT 2016, Sosionomi YAMK 2010, Sosionomi AMK 2001 - lisäksi erilaisia koulutuskokonaisuuksia mm. johtamisen, ohjauksen, asiakaskokemuksen kehittämisen, valmentamisen, hankintojen ja palvelujen vaikuttavuuden, työhyvinvoinnin ja fasilitoinnin teemoista - ja merkittävänä luonnollisesti työelämän tarjoamat oppimisen mahdollisuudet kaikista teemoista.

Jonna Heinonen
Kun on valmistunut vuonna 2005, on työelämäkokemusta ehtinyt kertyä kattavasti. Mukaan lukien myös työkokemukset ennen valmistumista. Työelämä on opettanut minulle sen, että työyhteisön, tiimien ja verkostojen kehittäminen ja toimivuuden vahvistaminen on kokonaisuuksia, joihin kannattaa panostaa. Se, että työyhteisössä on jokaisen hyvä olla, tiimien yhteistyö toimii ja tukee toimintaa kohti tavoitteita sekä verkostot ovat vahvoja; yhteiset tavoitteet selkeitä ja yhteisiin tavoitteisiin sitouduttu, on kaikkien etu.
Työhyvinvointi on äärettömän tärkeää niin jokaisen yksilön, koko työyhteisön kuin työnantajan kannalta. Työhyvinvointi vaikuttaa myös tuloksiin ja tavoitteiden saavuttamiseen; vaikuttaen koko yritykseen ja organisaatioon. Työhyvinvoinnin kehittäminen, tukeminen ja vahvistaminen osoittaa arvostusta, lisäksi se vaikuttaa veto- ja pitovoimaan.
Työ- ja koulutustausta:
> Sivutoimisena yrittäjänä vuodesta 2023
> Esihenkilönä moniammatillisessa asiantuntijaorganisaatiossa vuodesta 2022 – jatkuu edelleen
> Koordinaattorin vastuutehtävissä (verkostojen johtaminen) 2021–2022
> Asiakasohjauksen asiantuntijatehtävissä 2017–2021
> Sosiaali- ja terveysalan työtehtävissä (vanhustyö) 2005–2017
> Osaamista ja kokemusta valmentavasta johtamisesta, esihenkilötyöstä, fasilitoinnista, työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämisestä, tiimien ja monialaisten verkostojen johtamisesta ja kehittämisestä, yhteistyöstä ja sen vahvistamisesta.
> Koulutusta ja oppimista: Työyhteisösovittelija 2024, Työkykykoordinaattori 2023, Sosionomi YAMK 2023, Sosionomi AMK 2005. Lisäksi koulutuskokonaisuuksia mm. johtamisen, esihenkilötyön, verkostojen johtamisen, ohjauksen ja työhyvinvoinnin teemoista. Tärkeänä oppimismatkana myös koko työelämän aikana saadut kokemukset.